Efter vinteruppehållet är de flesta av oss rostiga. Många har bytt utrustning och andra har bara låtit skärmen vila i några månader. Här får du en kontrollants tips på vilka delar av utrustningen du bör ha extra bra koll på.

Börja säsongen med att packa om din huvudskärm. Har den legat nerpackad hela vintern kan den bli ganska kompakt och gummibanden på bagen kanske inte är så fräscha längre. Byt gärna ut dem allihop,” säger Helena Sjölander, kontrollant i Skånes fallskärmsklubb. 

”Kolla också att det inte har fastnat gummibandsrester eller avlagringar i öljetterna och känn så att öljettkanterna inte har blivit vassa. Det kan ge upphov till skador.”

En rejäl okulärbesiktning av din utrustning är ett bra sätt att inleda den nya säsongen. Ordet ”okulär” kommer från latinets ord för öga, oculus, och betyder att man gör något med ögonens hjälp.

En okulärbesiktning innebär helt enkelt att du använder dina ögon och tittar igenom alla de utrustningsdelar som du kommer åt.
 

Håll ögonen öppna

Visserligen lämnar vi in utrustningen till en kontrollant för årlig besiktning. Men som Helena säger, kontrollanten kan bara godkänna riggen inför det nästkommande hoppet. Varje hopp innebär slitage och alla hoppare måste själva hålla ögonen öppna för om något ser förändrat eller misstänkt ut.

Börja med att kontrollera att packplomben som sitter runt reservens vajer, under stängningsfliken, är på plats och är hel, och att du har din packjournal i ordning. Packjournalen brukar placeras i en liten ficka någonstans på riggen. Kontrollera att den senaste ompackningen och besiktningen finns dokumenterade där och att datumen stämmer så att du kan hoppa.

Kontrollera att treringarna sitter rätt ihopsatta och kontrollera loopen. Den slits lätt om man till exempel blir draggad. Kolla också att sprintarna som stänger reserv- respektive huvudskärmssystemen sitter ordentligt i hela och fräscha loopar.

Ta sen en titt på bröstremmen och på benremmarna.

”Dra ut dem hela vägen till stoppet och titta att inga trådar gått av eller ser nötta ut. Det är inte okej att använda vanliga gummiband att fästa upp slacket med! Använd de svarta, sydda resårbanden. De ska vara i bra skick och kan behöva bytas om de blir för slappa.”


Fräscht, tajt och helt

Pilotfickan där huvudskärmens pilot packas in ska vara tajt och hel. Lyft på stängningsflikarna till både reservens och huvudskärmens container. Se efter att sprintarna sitter i ordentligt och att looparna är fräscha.

När du ändå lyfter på stängningsflikarna kan du kontrollera att de verkligen sitter på plats när du har stängt dem igen. Det gäller även axelflikarna.

”Ett bra tips är att se om du kan lyfta hela utrustningen i en av flikarna, utan att den öppnas.”

Det gäller särskilt om du friflyger. Men även som maghoppare behöver du flikar som sitter på plats. Släpper de för lätt eller verkar sladdriga – prata med din kontrollant. Man kan byta ut plastbitarna inuti flikarna. Skulle du känna att en sån plastbit är trasig ska du också be att få byta ut den.

Har du kardborrematerial på dina flikar är det viktigt att se till att det är fräscht och fungerar bra. Be annars din kontrollant att byta ut det.

På huvudskärmen ska du titta efter i vilket skick tyget är.

”Vissa delar är särskilt utsatta för slitage, som tyget i skärmens bakkant. Där sätter du troligen knäna när du packar och det är också den delen som ligger mot golvet och kanske utsätts för grusiga golv eller underlag medan du packar. Skulle du se ett pyttelitet hål är det inte säkert att det måste åtgärdas. Men låt först en kontrollant titta och bedöma vad du ska göra. Låter ni ett litet hål vara ska du ha fortsatt uppsikt på det så att det inte växer.”

En annan del av utrustningen som är utsatt för mycket slitage är infästningspunkten mellan bagen och huvudskärmen. Gör det till vana att kasta ett öga där.
 

Inget ska sticka ut

Merparten av alla hoppare idag använder en kollapsbar slider.

”Om kollapskanalerna har blivit slitna eller linan av någon annan anledning sticker ut ur kanalen kan det leda till trassel och felfunktioner. Kontrollera också att inte öljetterna i slidern är skadade eller känns vassa inuti.”

Skärmens linor sitter fast i de bakre och främre bärremmarna med hjälp av så kallade links (bärringar). Förut var hårda bärringar, så kallade ”hardlinks” vanligast, medan mjuka varianter, så kallade ”softlinks” är vanligare numera.

Hardlinks sliter mer på linorna. Eftersom slidern inte kan passera över hårda bärringar sliter det mer på linorna. Slitaget hamnar på samma ställe hela tiden. Softlinks tar också mindre plats i packningen. 

”Har du softlinks ska du se till att den lilla bit av linmaterial som stänger till systemet och som står ut lite grann befinner sig mellan väven i bärremmarna och är fäst där med ett litet stygn. Det är för att inga linor ska kunna fastna i den.”

Helena tipsar också om att kolla skärmens alla linor så att inte de börjar se fransiga och nötta ut. Det gäller speciellt de yttersta linorna som slits extra mycket av slidern i öppningsförloppet.
 

Slitage och friktion

På vissa utrustningar sitter pilotlinan fast inne i bagen med hjälp av en öppningsbar metallögla med låsmutter.

Den har en förmåga att slita på infästningen till pilotlinan. Be en kontrollant att kika på det om du upptäcker slitage.

Om du har en kollapspilot, ta en titt på kollapslinan inuti piloten. Den är gjord av vanligt linmaterial och kan krympa med användning och friktion. Se till att den är något längre än stoppbandet inuti piloten. När linan blir för kort är det dags att byta ut den.

Kom också ihåg att de små plastknivarna, som nästan alltid är orangefärgade, numera är förbjudna. Den obligatoriska kniven ska vara gjord i metall.

”Slutligen,” säger Helena Sjölander, ”skulle jag vilja uppmana alla att läsa användarmanualerna till sin rigg och sin skärm. Köper man begagnad utrustning får man inte alltid med manualer men i många fall går de att hitta på nätet. Det är annars något du kan fråga din kontrollant om hjälp med.”

”Det florerar alldeles för mycket andrahandsinformation på fälten och det är gott om självutnämnda experter. Det kan vara nybörjare som vill hjälpa till men som inte har erfarenhet nog att sätta informationen i ett sammanhang. Men det kan också vara hoppare ur den äldre generationen som upprepar sånt som de alltid har hört och rekommenderar andra att göra det som de själva alltid har gjort, fast det kanske finns bättre sätt numera. Naturligtvis ska du lyssna på erfarna hoppare men sålla lite i informationen och börja med att läsa manualerna! Och fråga självklart en kontrollant om det är något du inte förstår.”

Glöm inte heller tillverkarnas hemsidor. Där finns en massa tips på hur du kan hålla din utrustning i toppskick som inte alla gånger är med i manualerna.

 

Kontakta oss

Adress
Sjöhagsvägen 2
721 32 Västerås

Telefon Kansliet
+46 21-414110

Kontaktperson vid olycka utomlands
Petter Alfsson-Thoor, kanslist och riksinstruktör
021-41 41 10
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Övriga presskontakter
Per - Olov Humla, Ordförande SFF
076-008 70 73
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
samt
Gunilla Sigurd, vice Ordförande
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
070-620 26 07

E-post
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Organisationsnummer
898200-2902
Bankgironummer
414-5512